Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med kampanjkod:
Rabatt med avtal eller befintlig kod:
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Är Scandinavian chic på väg ut? Vi ser en begynnande trötthet på det som är lågmält, nedtonat och diskret. Nu vill vi ha starkare och djärvare färgval. Klarna, IKEA och Spotify är bara några exempel på företag som använder färg på nya sätt i sin kommunikation.
När Pantone Color Institute dessutom lyfter fram färger
minion yellow,
lime popsicle,
green flash och
blue skydiver inför 2018 vet man att något är på gång. Vi har en trend! Här är allt du behöver veta om kulörernas revansch: trenden Färgbomb.
Vad går Färgbomb ut på?
Vi har tidigare lyft en parallell trend,
Nordic noir. Det är en dov och nedtonad färgskala med få visuella utropstecken som skapar ett stillsamt och ofta allvarsamt uttryck. Färgbomb är raka motsatsen till Nordic noir. Alla färger gör att pulsen nästan når hjärtinfarktsnivå.
Trenden Färgbomb är paradoxalt nog lika minimalistisk som den är färgstark. Det är lekfullt och ibland barnsligt. Antitesen till rörelseoskärpa och autenticitet. Bli inte förvånad om ditt första intryck är att det ser fult ut. Färgerna får gärna skära sig enligt traditionellt tyckande.
Färgbomb i fem punkter
• minimalistisk känsla
• mycket färg, allt från pasteller till signalfärger
• kontraster, gärna färger som skär sig
• ofta studiofoto för full kontroll av komposition och ljus
• barnsligt och lekfullt
En ny barnslighet och optimism
“People need to stop and smile”, sa Leatrice Eiseman, executive director på Pantone Color Institute när hon presenterade företagets trendanalys inför 2018. Eiseman menar att vågen av intensiva färger bara är en naturlig förlängning av människans hektiska livsstil och tankeprocess. Det är dags att ha lite roligt. I en tid av reklamtrötthet behövs det marknadsföring som sprider glädje och väcker nyfikenhet med hjälp av färg och ett nytt formspråk.
Färgbomb handlar också om att involvera alla sinnen i kommunikation. Det talas allt mer om taktilitet, ljud och dofter menar Karin Sandelin, semiotiker på Kantar Sifo och expert på hur symboler och tecken tolkas. Färgerna ökar effektivt uttrycket för olika smaker i bilderna, och kan ses som en del av en rörelse mot högre interaktion mellan såväl människa-maskin som människa-varumärke menar hon.
Vad säger du med Färgbomb?
De instagramfilterdoftande bilderna som bygger på ljusa pasteller har inte försvunnit utan är en del av trenden. Signalerna de skickar ut handlar om oskuldsfull naivism, romantik, drömskhet och barndom. Något som vi inte har sett i den allvarsamma vuxenvärlden på decennier.
Men vi ser också allt mer av kombinationen ljusa pasteller och en starkare, mer mättad färg eller till och med en signalfärg. Då händer något - signalerna om oskuldsfullhet minskar och uttrycket blir istället närvarande och visar på ett mer kaxigt och direkt ställningstagande.
Politiska undertoner
Åter till Karin Sandelin som berättar att de kaxiga färgvalen fortfarande signalerar naivism, men en mer lekfull sådan som vill synas och som vill tala. Inte drömsk utan här och nu.
– Med kontrasterna uttrycker bilderna ett nytänkande och en självsäkerhet som inte räds vare sig naivism eller att stöta sig med någon. Obotlig optimism som ett statement! Allt är politik och här finns såklart intressanta aspekter av trenden – från en drömsk verklighetsflykt till en mer närvarande färgaktivism à la #jagärhär, avslutar Karin Sandelin.
Och ja, med presidenter som tar barnsligheten till nya nivåer behöver vi både aktivism och möjlighet att kunna skratta åt eländet. Hur kommer du att använda Färgbomb i din kommunikation?
På spaning efter färgbomb i reklam och kommunikation
Peka på bilden så får du veta mer om sammanhanget.
Dags att knyta ihop säcken
Videon till Becks Dear Life från skivan Colors som släpps 13/10 är perfekt att avsluta tema Färgbomb på. Den är gjord av multimediakonstnären Jimmy Turrell och ett tecken i tiden tycker vi. Enjoy!
Källor:
Karin Sandelin, semiotiker Kantar Sifo, Elle Decoration USA, Pantone Color Institute, Digitalartsonline.co.uk, Venngage.com, Splasheffect.ca.